за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и две игри с публиката, както и три игри, в които отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: значение на думите, чужди думи, поговорки, синоними и антоними, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и три игри с публиката, както и игра, в която отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от три категории: правопис, думи, отношения между думите. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 25, 50, 75 и 100. Включени са и четири игри с публиката. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и три игри с публиката, както и игра, в която отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и четири игри с публиката. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класПредлагаме разработки върху учебния материал за старобългарска литература, който се изучава в 8. клас. Разработките са под формата на въпроси и отговори за старобългарския език и книжнина, придружени от допълнителни обяснения от специалисти, и могат да се използват от ученици и учители при преговор и самоподготовка.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класПредлагаме разработки върху учебния материал за старобългарска литература, който се изучава в 8. клас. Разработките са под формата на въпроси и отговори за старобългарския език и книжнина, придружени от допълнителни обяснения от специалисти, и могат да се използват от ученици и учители при преговор и самоподготовка.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класПредлагаме разработки върху учебния материал за старобългарска литература, който се изучава в 8. клас. Разработките са под формата на въпроси и отговори за старобългарския език и книжнина, придружени от допълнителни обяснения от специалисти, и могат да се използват от ученици и учители при преговор и самоподготовка.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класПредлагаме разработки върху учебния материал за старобългарска литература, който се изучава в 8. клас. Разработките са под формата на въпроси и отговори за старобългарския език и книжнина, придружени от допълнителни обяснения от специалисти, и могат да се използват от ученици и учители при преговор и самоподготовка.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Георги Господинов „Седем неща, които можете да направите с една книга (без да се брои четенето)“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2015 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето „Чудото на четенето (Не само за деца)“ на Георги Господинов. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Александър Балабанов „Българският език и богатството на българското слово“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от интервю с поетесата Мария Донева. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от „Читанка за 3. клас“ с автори Татяна Борисова, Екатерина Котова, Катя Никова, Николина Димитрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от книгата на Беньо Цонев „Хиляда години български език“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Николай Хайтов „За думите“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от „Уча български език в трети клас“ с автор Неда Петрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката съдържа откъси от изказвания на поетесата Мирела Иванова и на писателя Захари Карабашлиев по случай 24 май. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от статията на Манол Глишев „Как Найден Геров създаде легендата за Солунските братя“, публикувана в интернет сайта „Площад „Славейков“. Направени са редакторски промени за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, част от спомена на Иван Вазов „Големият ден“. Текстът е нормализиран за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, състояща се от откъси от изказвания на писателя Владимир Зарев и на поета и журналист Марин Бодаков по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от слово на писателя Деян Енев по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работаЕзикова игра, в която участниците отговарят писмено на въпроси от пет категории: граматика, лексика, фразеологизми, правопис и пунктуация. При правилни отговори участниците получават печат в специален езиков паспорт. Целта е да съберат пет печата. Въпросите могат да се използват и отделно. Езиковата игра е била част от Празник на буквите, проведен на открито на 11 май 2016 г. в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в гр. Ихтиман, на 25 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, с. Новачене и на 31 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, гр. Ботевград.\r\nhttp://ibl.bas.bg/troen-praznik-v-gr-ihtiman-na-11-may-v-denya-na-svetite-bratya-kiril-i-metodiy/\r\nhttp://ibl.bas.bg/praznik-na-bukvite-v-novatchene-i-botevgrad/
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за пети клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на четвърти или началото на пети клас.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за пети клас върху гатанка от поета Асен Разцветников, публикувана в книгата „Чудесии, дяволии, залисии“. Включени са 10 въпроса, които са базирани върху учебен материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в гатанката, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното. Езиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските петокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на четвърти или началото на пети клас. Езикови задачи за пети клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/).
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за седми клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за седми клас върху адаптиран откъс от книгата „Баба праща поздрави и се извинява“ от Фредрик Бакман. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното.\r\nЕзиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските седмокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.\r\nЕзикови задачи за седми клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за шести клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за шести клас върху откъс от книгата „Малкият принц“ на Антоан дьо Сент-Екзюпери. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното. Езиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските шестокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас. Езикови задачи за шести клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с пароними и произход на думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произход на думи и правопис. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми и правопис. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произхода на чужди думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произхода на чужди думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с правопис, значение на думите, фразеологизми и старобългарски език. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с пунктуация, термини и диалектни думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с термини, значение на думите, фразеологизми и старобългарски език. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класМатериалите съдържат четири текста: „Светите Кирил и Методий – политика, дипломация и раждането на една европейска цивилизация“, „Глаголицата в България през IX – X век и след това“, „Черноризец Храбър – „За буквите“ и „Константин Преславски и светостта на родната азбука“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класМатериалите съдържат четири текста: „Светите Кирил и Методий – политика, дипломация и раждането на една европейска цивилизация“, „Глаголицата в България през IX – X век и след това“, „Черноризец Храбър – „За буквите“ и „Константин Преславски и светостта на родната азбука“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класМатериалите съдържат четири текста: „Кирилицата – старобългарска и съвременна българска азбука“, „Пространните жития на св. Кирил и св. Методий“, „Ръкописите в Българското средновековие“ и „Св. Климент Охридски“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.
за преподаване на нов урокПодпомага преподаването на минало неопределено време в шести клас. Материалът е използван по време на проекта „Заедно напред!” в три български училища. По време на урока учениците могат да пишат върху бяла дъска, върху която се прожектира.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Тестовете следват модела на матурата, зададен от Министерството на образованието и науката. Вторият компонент съдържа 11 въпроса по български език и по литература.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Тестовете са структурирани изцяло по модела, зададен от Министерството на образованието и науката. Вторият компонент е съставен от въпроси с отворен и затворен отговор по български език и литература, опиращи се на втори, допълнителен текст. Критериите също са съобразени с тези, прилагани досега при външното оценяване след IV клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста съдържат по 10 въпроса само от сферата на езикознанието, като не са базирани върху предварително зададен текст.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста базират част от своите въпроси върху първия компонент, т.е. върху текста на диктовката. Всичките 10 въпроса са свързани с изучаваното в IV клас по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се основават на текста за диктовка, като включват и допълнителни въпроси. Общият брой въпроси от втория компонент е 10, като всички те са изцяло обвързани с материала по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се състоят от дванайсет тестови задачи, включващи езиковедски и литературни въпроси. Включен е един текст – този на диктовката, като част от въпросите от втория компонент се базират именно на него.
за самостоятелна извънкласна работаМатериалът включва шест текста, подходящи за ученици от 3. и 4. клас, от различни тематични области. Към всеки текст има зададени въпроси, които целят проверка на разбирането на съдържанието на текста. Въпросите са от няколко типа: въпроси с отговор да или не; въпроси с изброени отговори, от които да се избере верният; въпроси за извличане на информация от текста; въпроси за формулиране на изводи; отворени въпроси за обобщение и предаване на информация от текста.